هدف و عرصه های تهدید نرم

    عمده ترین هدف در تهدید نرم، تاثیرگذاری بر انتخاب ها و کنترل فرایند تصمیم گیری و شیوه اطلاع رسانی و تغییر در نظام ارزش ها است که منجر به استیلای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها می شود. بدین ترتیب «مهاجم فرهنگی» سعی می کند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فن آوری، به مبانی اندیشه و رفتار یک ملت هجوم آورد و با تغییر الگوهای رفتاری حریف و تضعیف، تحریف و احیاناً نفی و طرد آنها، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزش ها و رفتارهای مطلوب خویش را فراهم آورد.

ادامه مطلب ...

معنا و مفهوم تهدیدات نرم در ادبیات فرهنگی وسیاسی

تهدید نرم مجموعه اقداماتی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی شود. «تهدید نرم» نوعی سلطه در ابعاد سه گانه حکومت، اقتصاد و فرهنگ است، که از طریق استحاله الگوهای رفتاری در این حوزه ها، ایجاد شده و نمادها و الگوهای نظام سلطه جایگزین آنها می گردد. با این نگرش، تمامی تحولاتی که موجب شود تا اهداف و ارزش های حیاتی یک نظام سیاسی به خطر افتد، یا باعث ایجاد تغییر ودگرگونی اساسی در عوامل تعیین کننده هویت ملی و دینی یک کشور شود «تهدید نرم» به شمار می آید.
    در تهدید نرم، بدون منازعه و لشکرکشی فیزیکی، کشور مهاجم اراده خود را بر یک ملت تحمیل وآن را در ابعاد گوناگون با روش های نرم افزاری اجرا می کند.
    تغییرات حاصل از تهدید نرم، درونی، آرام، ذهنی و تدریجی است. این تهدید همراه با آرامش و خالی از روش های فیزیکی و با استفاده از ابزارهای تبلیغات، رسانه، احزاب، تشکل های صنعتی و قشری و شیوه القا و اقناع انجام می پذیرد. در حال حاضر مفهوم جهانی سازی فرهنگ مترادف با مفهوم تهدید نرم تلقی می شود. تهدید نرم پیچیده و محصول پردازش ذهنی نخبگان و اندازه گیری آن مشکل است. در تهدید نرم از روش القاء و اقناع سازی بهره گیری می شود.

جهاد وبلاگ نویسی

گسترش و انقلاب فن آوری و اطلاعات در جهان ، عملیاتهای نظامی و روانی را دچار تحولی عظیم نموده و عملیاتهای اطلاعاتی در فضای اینترنت به ابزاری قوی در راستای تهاجم ، تضعیف و حتی نابودی حکومتها ،دولتها و فرهنگها بدل شده است.و شاید به جرات بتوان گفت جایگاهش حتی از ابزار نظامی نیز فراتر رفته است. توماس فریدمن تحلیلگر سیاسی آمریکا که اسلام را دشمن غرب خوانده می گوید: ما نباید تنها به فکر سرکوب تروریسم(!)باشیم بلکه باید به جنگ ایدئولوژی و دیکتاتوری دینی برویم و جنگ با این دشمن تنها با ارتش ممکن نیست. همانطور که ذکر شد نوک پیکان این حمله متوجه دنیای اسلام شده و دفاع از آرمانها و ارزشها در این فضای اینترنت ممکن نیست جز با نگریستن از منظری نو به مفهوم جهاد و تبیین و بررسی جایگاه جهاد مجازی (Virtual Jihad) جهاد مجازی از دو دیدگاه قابل بررسی است 1-جهاد شبکه ای 2-جهاد سایبرنتیک در جنگ شبکه ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای اینترنت و تولید محتوایی به زبانهای مختلف در راستای تخریب و تضعیف عقاید و باورها و هنجارهای کشورهای اسلامی و تبلیغ فرهنگ غرب گام بردارند. در راستای جهاد شبکه ای با استفاده از پتانسیل اینترنت که با هزینه نسبتا کم قدرت عظیمی از لحاظ فکری به افراد اعطا می کند که باید با فراست و هوشیاری از این قدرت بزرگ و نهفته استفاده کرد. و با افزایش ضریب نفوذ محتوا یی و به زبانهای مختلف اقدام پدافند و آفند مجازی نمود.

ادامه مطلب ...