پیشینه بحث ولایت فقیه

فقیهان بزرگ شیعه, چنانکه اشاره شد, از آغاز ساماندهى نگارش فقه, در کـنـار و هـمراه بحثهاى فقهى هر جا شایسته دیده از اشاره به مساله و یـا طـرح و بـحـث آن,هـیـچ گاه خوددارى نورزیده و در بحثهاى گوناگون فـقـهـى:نمازجمعه در زمان غیبت, جمع آورى و مصرف خمس و زکات, حکم به رویـت هلال, جهاد, انفال, امر به معروف و نهى از منکر, اولیإ عقد در بـحـث بـیـع و نـکـاح, حجر, قضإ, حدود و... کم و بیش به پاره اى از زوایـاى ولایـت فـقـیه پرداخته اند.

و هر زمان که زمینه هاى اجتماعى و سـیاسى حکومت و ولایت فقیه را سازگار و سازوار بازشناخته اند, به شرح از آن سخن گفته اند.

بـه عنوان نمونه در عصر شاهان صفوى و در روزگار قاجار, به انگیزه ها و دلـیلهاى گوناگون مذهبى, سیاسى و اجتماعى, فقیهان و عالمان دین در عـرصـه سـیـاست و حکومت, کم و بیش داراى جایگاه و نقش چشم گیرى بوده انـد, از ایـن روى, بـحـث ولایت فقیه, به گونه درخور شایسته در کانون گفت وگو و بحثهاى فقهى و فنى قرار گرفته است.

نگارش رساله هاى جداگانه در گزاره ها و بر نهاده هاى عبادى, سیاسى و اجـتـمـاعى اسلام, مانند: نماز جمعه جهاد, خراج1 و... از سوى عالمان دیـن در روزگـار صـفـویان, و طرح مساله ولایت و نیابت عامه فقها, خود شـاهـد عـدلـى اسـت بـر این که اصل مساله ولایت فقیه, هیچ گاه از چشم انـداز فـقـیـهان به دور نبوده و اگر در برهه هایى از زمان کم رنگ و گـذرا مـطرح شده, به خاطر ناسازگارى مزاج روزگار و مهیا نبودن زمینه هـاى سـیـاسـى و اجتماعى, بوده است. محقق کرکى و معاصر وى جناب فاضل قـطـیـفـى دربـاره ولایـت فقیه, حوزه اختیار و قلمرو کارى آن, به چند وچـونـهاى دقیق علمى و فقهى پرداخته اند و محقق کرکى اتفاق اصحاب را بـر ولایـت و نیابت عامه فقها در تمامى امور بسته به اراده جامعه نقل مى کند.2

در دوران قـاجـار, شیخ جعفر کبیر کاشف الغطإ بنا به نیاز زمان, حفظ کـیـان دیـن, بـرقـرارى امنیت و نظام اجتماعى و براى جلوگیرى از هرج ومـرج و دست اندازى و چپاولگرى بیگانگان, حکومت فتحعلى شاه قاجار را بـا اعلام حمایت و پشتیبانى خود مشروعیت بخشید و در جنگ ایران و روس, فـتـوا به واجب بودن پیروى از شاه و فرماندهان نظامى را صادر کرد.3

 و با توجه به چنین زمینه هاى سیاسى و فضاى اجتماعى است که شاید براى نـخـسـتـیـن بار فقیه نامى و مجتهد بلند مرتبه آن عهد, ملا احمد فاضل نـراقـى در کـتاب عوأدالایام4, با ویژه کردن یک عأده آن به بحث از ولایـت فـقـیه, مساله را به شرح موردبحث و تحقیق قرار مى دهند.

 و سید مـیـرعبدالفتاح حسینى مراغى در یک عنوان جداگانه از کتاب عناوین, با نـظر به اندیشه هاى فقهى فاضل نراقى, به بحث ولایت فقیه مى پردازد.5 و این همه در حالى است که شیخ محمد حسن نجفى, صاحب جواهر در جاى جاى جـواهـر الـکـلام, بـر ولایت مطلقه فقیه آگاه و داناى به دین تاکید مى ورزد و پـاى مـى فـشـرد و آن را به عنوان یکى از مسأل ضرورى و خدشه ناپذیر فقه مى شمارد.۶
پـس از فـاضـل نـراقى, شیخ اعظم انصارى, بنابه درخواست جمع زیادى از شـاگردان جلسه درس و با توجه به فضاى سیاسى جامعه آن روز, به بحث از ولایـت فـقـیه پایه ها و پستهاى آن مى پردازد. بحث شیخ انصارى هر چند فشرده و کوتاه است, اما بسیار با برکت و راهگشاست.۷

پـس از شیخ انصارى, سید محمد آل بحرالعلوم در کتاب بلغه الفقیه, بحث مستقل و پردامنه اى درباره ولایت دارد.8

از آن جـا کـه آرا و انـدیشه هاى فقهى و اصولى شیخ انصارى, بویژه دو اثـر عـالـمانه او در رشته فقه و اصول: مکاسب و رسأل, همواره تا به امـروز بـه عـنـوان استوارترین و فخیم ترین متنهاى فنى فقهى و اصولى شـنـاخـته شده اند و در سطح عالى اجتهاد و فقاهت مورد توجه حوزه هاى عـلـمـیه شیعه بوده است, بحث ولایت فقیه وى در کتاب مکاسب, نقطه عطفى در تـاریخ فقه به شمار مى آید که پس از شیخ, بیش تر فقیهان به پیروى از او در بـحـث: شـرأط متعاقدین از کتاب بیع, به پژوهش در باب ولایت فـقـیه پرداخته اند تا پیش از مکاسب چنین چیزى در کتابهاى فقهى رایج نـبـوده و بـحـث از ولایت فقیه در بابهاى دیگر فقه: ضمن جهاد, امر به معروف و نهى از منکر, قضا و حدود مطرح مى شده است.

شـاگردان شیخ و یا شارحان کلام او, با متن قرار دادن مکاسب به بحث از ولایـت فـقیه و شوون و پستهاى فقها پرداخته اند; از این روى براى فهم دیـدگـاهـها و افق نگاه شیخ در مساله باید از حاشیه ها, تعلیقه ها و شرحهایى که شاگردان بر سخن او دارند کمک جست.

در ایـن مـیـان, مـى تـوان از بزرگانى مانند: آخوند خراسانى, میرزاى نـأـیـنى, محقق رشتى, محقق اصفهانى, ایروانى, و از فقیهان بزرگ عصر حـاضـر, آقـاى حـکـیم, آقاى خوئى, آقاى گلپایگانى و آقاى اراکى, نام برد.۹

پى نوشتها:

1. (المکاسب), شیخ مرتضى انصارى/153, چاپ تبریز.

2. (الـخراجیات) در بردارنده رساله هاى: محقق کرکى, اردبیلى, قطیفى و شیبانى, انتشارات اسلامى, قم.

3. (رسأل) محقق کرکى, ج1/142.

4. (کشف الغطإ)/392.

5. (عوأد الایام)/529.

6. (الـعـناوین), سید میرعبدالفتاح حسینى مراغى, ج2/562, عنوان 74, انتشارات اسلامى, قم.

7. (جــواهــر الــکــلام), ج16/180, 178, 357, 359, 360, 394, ;420 ج;22/334 ج32/295 ـ ;291 ج33/315;316 ج39/262;263 ج;15/425 ج21/127, 394;397 ج40/48 ـ 62.

8. (المکاسب) شیخ انصارى/153.

9. (بلغه الفقیه), سید محمد آل بحرالعلوم, ج3/221.

نظرات 14 + ارسال نظر

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما...
مدیر لینک باکس مذهبی 313m : لینک باکس مذهبی 313m یک سال است که راه اندازی شده و هم اکنون آماده دریافت لینک از سایت و وبلاگ های مذهبی می باشد.
از شما دعوت می شود که جهت ارسال لینک خود برای قرار گرفتن در لینک باکس اقدام نمایید.
لینک ها در لینک باکس به سه صورت قرار می گیرد :
1- لینک ویژه ( بازدید بالای 70 )
2- لینک سایت ( بازدید بالای 30 )
3- لینک وبلاگ ( بازدید بالای 15 )
لینک های این لینک باکس کاملا مذهبی می باشد و لینک های غیر مذهبی و غیر اخلاقی در آن جایی ندارند.
هدف ما از راه اندازی این لینک باکس این بود که لینک سایت وبلاگ های مذهبی در محیطی مذهبی و در لینک باکس مذهبی قرار گیرد، نه در لینک باکس های غیر مذهبی و در کنار لینک های غیر مذهبی و غیر اخلاقی.
همچنین در لینک باکس امکان تبلیغ به صورت بنز با سایز (60*468) فراهم شده. (توضیحات در لینک باکس)
در صورتی که وبسایت شما روزانه بیش از 300 بازدید دارد می توانید یک بنز تبلیغاتی به صورت رایگان در لینک باکس قرار دهید. در غیر این صورت می توانید از تبلیغات به صورت پولی استفاده کنید. که برای وبلاگ های مذهبی ماهیانه 4 هزار تومان و سایت های مذهبی ماهیانه 6 هزار تومان است.
در صورتی که بنز (لوگو) تبلیغاتی ندارید مدیر لینک باکس با هزینه بسیار ناچیز نسبت به طراحی بنز برای شما اقدام می نماید. (توضیحات در لینک باکس)
در پایان قابل ذکر است که گفته شود نام این لینک باکس از 313 نفر اصحاب حضرت مهدی (عج) نشأت گرفته شده است.
منتظــر شــمـا هســتیم ...
با آرزوی موفقیت برای شما زیر سایه امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) انشالله...

مجید 20 فروردین 1389 ساعت 07:11 http://zonkan1404.mihanblog.com/

باسلام
عیدتون مبارک
بحث ولایت فقیه و تئوری مطرح شده آن توسط فقیه بزرگ تاریخ اسلام حضرت امام خمینی ره دارای پیشینه ای به اندازه تاریخ انبیاء بزرگ الهی است، اصولا علت بوجود آمدن چنین تئوری بالا بردن ظرفیت شیعیان برای تحمل ولایت امامان معصومین بوده است یعنی شیعیان تمرین ولایت پذیری در عصر غیبت امام عصر عج داشته باشند تا بتوانند در دوره ظهور ولایت حضرت را بپذیرند
با مطلب"وقتی ازدواج اخلاق و شرایط جدید می خواهد، یاور حضرت مهدی شدن...؟؟ به روزم و منتظر نظرات سازنده شما

سلام
وبلاگ زیبایی دارید
چنانچه مایل به تبادل لینک داریر خبرم کنید
موفق باشید
یا علی سربازان سید علی

علی 8 اردیبهشت 1389 ساعت 18:42 http://rah-bar.mihanblog.com

سلام سید. مطلب خوندم جالب و آموزنده بود. دستت درد نکنه.
لوگوی شما در وبلاگ قرار گرفت.
التماس دعا

آقاموسی 14 اردیبهشت 1389 ساعت 12:57 http://aghamoosa.blogfa.com

سلام!

بروزم با:

" امید نذار بمیره...غم جای اونو بگیره! "

رهسپاریم با ولایت تا شهادت...

[گل]

شناخت رهبر 25 اردیبهشت 1389 ساعت 12:19 http://www.leader-khamenei.com

سلام
وبلاگ خوبی دارین
حاضر به تبادل لینک یا لوگو هستیم
www.leader-khamenei.com
هر وقت قراردادید به ایمیلم اطلاع دهید تا ما هم برای شما را قرار بدیم

سید 1 مرداد 1389 ساعت 21:19 http://dolateyar.blogsky.com

سلام برادر
به ما هم سر بزن همسنگریم

محمد 25 شهریور 1389 ساعت 13:55 http://footballgoal.blogfa.com

سلام وب خوبی داری / جانم فدای رهبر/ میخاستم بدونی:

گزارشی از استعفای میر حسین موسوی در شهریور 1367

15 شهریور سال 67 روزنامه جمهوری اسلامی در حالی منتشر شد که تیتر اول آن از استعفای میرحسین موسوی خبر می‌داد.زشتی کار نخست وزیر وقت تا آنجا بود که امام خمینی در پاسخی عتاب آلود خطاب به موسوی نوشتند که مردم ما از این گونه حرکات در طول انقلاب زیاد دیده‌اند و این حرکات هیچ تأثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت.

اما امام راحل در واکنش به این استعفا، مرقومه عتاب‌آمیزی صادر فرمودند که در نهایت منجر به پس گرفتن استعفا از سوی موسوی شد.در این مرقومه که صبح روز انتشار خبر استعفای موسوی در رسانه‌ها صادر شد، آمده است: "جناب آقای موسوی نخست‌وزیر محترم
نامه‌ استعفای شما باعث تعجب شد.حق این بود که اگر تصمیم بدین کار داشتید، لااقل من و یا مسئولین رده بالای نظام را در جریان می‌گذاشتید. در زمانی که مردم حزب‌الله برای یاری اسلام، فرزندان خود را به قربانگاه می‌برند چه وقت گله و استعفا است. شما در سنگر نخست‌وزیری در چارچوب اسلام و قانون اساسی به خدمت خود ادامه دهید، در صورتی که نسبت به بعضی از وزرا به توافق نمی‌رسید چون گذشته عمل شود. این حق قانونی مجلس است که به هر وزیری که مایل بود، رأی دهد. تعزیرات از این پس در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است که اگر صلاح بداند به هر میزان که مایل باشد، در اختیار دولت قرار خواهد داد. همه باید به خدا پناه ببریم و در مواقع عصبانیت دست به کارهایی نزنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند. مردم ما از این گونه مسائل در طول انقلاب زیاد دیده‌اند. این حرکات هیچ تأثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت. از آنجا که من به شما علاقه‌مندم، ان شاءالله عندالملاقات مسائلی است که گوشزد می‌نمایم. سید روح‌الله الموسوی الخمینی

همان روز انتشار خبر استعفای میرحسین موسوی در روزنامه جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور وقت،‌ حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای در نامه‌ای با رد استعفا ،‌ نکاتی را متذکر گردیدند. متن نامه معظم له چنین است:
«برادر گرامی آقای موسوی
نخست وزیر محترم
.... ادامه دارد

گزارش کامل این مطلب رو دارم ولی به علت (طولانی بودن) محدودیت قسمت نظرات قابل ارسال نیست

با سلام
وبلاگ زیبایی دازی
بیا کد لینک باکس سایت ما را در وبلاگ خود قرار بده
www.linkbox.ghalamlink.com
و بعد لینک خود را ثبت کنید
لینک شما سریعا ثبت می شود
دقت فرمایید در صورت نذاشتن کد لینک باکس در وبلاگ تان لینکتان فعال نمی شود
با تشکر
لینک باکس قلم لینک
www.linkbox.ghalamlink.com

سلام

هرچی از شهدا بگیم کم گفتیم .

این بار با جمله ای قصار در مورد شهیدی بزرگ بروزم .

بهم سر بزنین .

موفق باشید .

یازهرا (س)

فرهاد عظیما 13 آذر 1389 ساعت 13:00


سلام باتحلیل مطالب :
ویکی لیکس: آمریکا تاکنون سه بار جلوی ظهور امام زمان را گرفته!!!!در
http://www.jamaran110.parsiblog.com/ بروز هستیم

خط مقدم 26 اسفند 1389 ساعت 14:21 http://shahid-shenasi.com/

وبلاگ خوبی دارید به ما هم سر بزنید
سایتی که نظرتونو به زندگی عوض می کنه
www.shahid-shenasi.ir
www.shahid-shenasi.com
اگر مایلید تبادل لینک هم می کنیم

امیر 5 فروردین 1390 ساعت 18:25 http://ww.foroshgahweb.com

سلام دوست عزیز وبلاگ خیلی جذابی داری
ایا مایل به تبادل لینک هستی؟در صورت مایل بودن سایت مارو به نام فروشگاه وب لینک دهیدwww.foroshgahweb.com
در صورت لینک دادن به ما اطلاع دهید تا لینک شمارو در سایتمان قرار دهیم
فروشگاه وب

محمد 13 تیر 1390 ساعت 13:40 http://oshaghoshohada.blogfa.com

سلام

با مطلب جدید در خدمتیم . لطفا سر بزنید

من زمینم خوب می دانم

که اینجا جمعه بازار است

و برخی مردانگی را در بسته های زرد کوچک نسیه می دادند

در اینجا مفهوم غیرت را به جو اندازه می گیرند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد