جنبش وال‌استریت، آغازی بر فروپاشی نظام سرمایه داری است

 جنبش عظیم مردمی که در غرب با نام وال‌استریت و در مرکز آمریکا به عنوان نماد قدرت غرب شکل گرفته و تبدیل به یک حرکت عظیم مردمی علیه نظام بیدادگر سرمایه‌داری شده، خبر از آغاز افول قدرت سرمایه‌داری غرب و فروپاشی نظام فاسد و غارتگر در جهان می دهد.

جنبش وال‌استریت، آغازی بر فروپاشی نظام سرمایه
 داری است

روزی که امام خمینی (ره) در نامه تاریخی خود به گورباچف رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، فروپاشی نظام کمونیست را پیش‌بینی و وی را به دامان اسلام دعوت کرد، فرمودند: شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره‌های کور اقتصادی سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به قانون سرمایه‌داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعه خویش را دوا نکرده‌اید بلکه دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند چراکه امروز اگر مارکسیسم در روش‌های اقتصادی و اجتماعی به بن‌بست رسیده، دنیای غرب هم در این مسائل البته به شکل دیگر و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.

این حوادث را امام راحل 23 سال پیش و مقام معظم رهبری در زمانی که غرب در آرامش زندگی می‌کرد، پیش‌بینی کردند و فرمودند که این حرکت بیداری تا قلب اروپا خواهد رفت و امروز جهان در آستانه یک تحول عظیم ساختاری قرار گرفته که اهمیت آن از فروپاشی نظام سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی کمتر نیست.

همزمانی این تحولات با بیداری اسلامی نشان می‌دهد که جامعه جهانی در بیزاری کامل از ظلم‌ها و بیدادها و جنگ‌ها به دنبال تغییر اساسی در نظام ظالمانه سرمایه‌داری است.

هم اکنون توده‌های کارگران، دانشجویان، دانش‌آموزان، بازنشستگان در همه جهان علیه جمعیت یک درصدی سرمایه‌داری که حاکمیت و پول و ثروت را به انحصار خود گرفته‌اند، به پا خواسته‌اند.

در این میان؛ دیدگاه چند تن از کارشناسان و صاحب نظران را درباره جنبش وال‌استریت و میزان تاثیر پذیری آن از بیداری اسلامی کشورهای خاورمیانه و علل ظهور و بروز آن جوبا شدیم.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: جنبش وال استریت آغاز فروپاشی نظام سرمایه داری است و این جنبش همان فروپاشی نظام کمونیست در سال های گذشته است که در واقع نوعی تبعیض طبقات مختلف جامعه را فراگرفته بود.

'اسدالله عباسی ' افزود: جنبش وال استریت یک نوع اعتراض و عصیان به نظام لیبرال دموکراسی ( نظام سرمایه داری ) است و از نظر اقتصادی عده ای محدود ثروت را در چنبره قدرت خود گرفته اند و مانع مشارکت مردم شده اند.

وی ادامه داد: دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه امریکا با تجمع و راهپیمایی اعتراضات خود را نسبت به این تبعیض ها و بی عدالتی ها شروع کردند ، آنان فهمیدند که سران و سیاستمداران نظام سرمایه داری در کمپانیها، تراست ها و کارتل های اقتصادی سهیم هستند و منفعت می برند بنابراین با همکاری صهیونیست ها نوعی جنگ طلبی را در پیش گرفته اند .

عباسی اظهار داشت : مردم امریکا جنبشی را شروع کردند که الهام گرفته از بیداری کشورهای اسلامی است اگرچه در حرکت بیداری اسلامی مردم براساس تفکر و ایدئولوژی اسلامی و اعتقادی نسبت به دیکتاتوری، سیاست و نظام حاکم بر کشورهایشان قیام کردند اما حرکت و استراتژی هر دو جنبش یکی است و افکار مسلمانان جهان بر جنبش وال استریت نیز تاثیر گذار بوده است .

وی خاطر نشان کرد: مردم کشورهای امریکا و اروپا که از ستم صهیونیست ها به جان امدند و راه نجات را در اعتراض و شعار دادن علیه نظام سرمایه داری دیدند تا نسبت به این همه تبعیض و بی عدالتی فریاد بزنند و در واقع جنبش وال استریت آتشی زیر خاکستر بود که اکنون فوران کرده است .

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت : مسوولان امریکا با گرافه گویی سعی در فرافکنی مشکلات خود دارند بطوری که وزیر خارجه امریکا با متهم کردن ایران به ترور سفیر عربستان در امریکا و نقض حقوق بشر سعی دارد از جنبش وال استریت فرار کند .

عباسی افزود: سطح آگاهی افکار عمومی مردم جهان بدانجا رسیده که همه این مشکلات و تبعیض ها را زیر نظر سیاست مداران امریکا می دانند بنابراین آنها سعی دارند در استانه انتخابات با شعارهای خاص بویژه مسلمانان و ایران اسلامی را موجب بسیاری از نابسامانی ها جهان بدانند در حالی مسوول همه این حوادث خودشان هستند .

وی ابراز امیدواری کرد مردم امریکا و جهان این جنبش را تا تعیین سرنوشت خودشان ادامه دهند تا بی عدالتی ها و تبعیض در این کشورها از بین برود.

نماینده وزیر علوم در تشکل های اسلامی دانشگاه های غیرانتفاعی گیلان و مدیر گروه مدیریت ام بی ای پردیس دانشگاه گیلان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: اعتراضات مردم کشورهای اروپایی و امریکا در زمینه حقوق شهروندی، مشکلات مالی و اقتصادی تحت عنوان جنبش وال استریت این روزها بروز و ظهور کرده است.

'محمد دوستار' افزود: جنبش وال استریت نشان داد سیاست های کشورهای غربی در پاسخگویی به مطالبات مردم این کشورها ناتوان است و نسخه واحدی که آنها برای همه کشورها بر پایه اصول سرمایه داری پیچیده بودند، کارایی خود را از دست داده و روزهای پایانی خود را طی می کند.

وی اظهار داشت : همانطور که نظام کمونیستی به دلیل ناتوانی در پاسخگویی به مطالبات مردم دچار فروپاشی شد، نظام سرمایه داری نیز به دلیل عدم توزیع عادلانه ثروت ، ایجاد فاصله طبقاتی و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم در حال فروپاشی است و به سرنوشت نظام کمونیستی مبتلا شده و تنها راه نجات آنها پیوستن به حقیقت دینی و الهی است که اسلام بیان کرده است .

این استاد دانشگاه همچنین به کشورهای اسلامی که جنبش بیداری اسلامی در آنها شکل گرفته هشدار داد : از شرایط بوجود آمده بهره لازم را ببرید تا انقلاب از مسیر اصلی خود خارج نشود و دولت های استعمارگر و صهیونیسم بین الملل انقلاب شما را به سمت و سوی مورد نظر خود هدایت نکنند.

وی افزود: این موج بیداری که در کشورهای اسلامی ایجاد شده نیازمند یک رهبر جهانی است که به آنها کمک کند لذا تبعیت و پیروی از رهبر فرزانه انقلاب می تواند کمک شایانی به پیروزی و پیشبرد اهداف و انقلاب آنها بکند.

دوستار خاطرنشان ساخت: جنبش وال استریت در امریکا و اروپا برگرفته از بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه است و موج بیداری اسلامی و آگاهی و زیر بار ظلم نرفتن ملت به این کشورها نیز رسیده است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان نیز در این باره گفت: یک روزی امام راحل از صدور انقلاب اسلامی ایران به دنیا سخن گفتند که برخی آن روز، آن سخن را متوجه نمی شدند و عده ای با توجه به شرایط جنگ و مشکلات اقتصادی کشور در آن روزها لبخند می زدند اما به مرور زمان با تحمل سختی ها و مقاومت ملت ایران صدای پای انقلاب به کشورهای اسلامی همسایه رسید.

حجت الاسلام و المسلمین 'مجتبی اشجری' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نحوه حرکت مردمی کشورهای اسلامی منطقه ، نوع شعارها و محور صحبت های آنها سبقه ایرانی و اسلامی دارد ، زیربار زور نرفتن مردم این کشورها الهام گرفته از انقلاب اسلامی و مضامین ایات و روایات اسلامی است .

وی اظهار داشت : در این میان هرچند گروه هایی خواستند این موضوع را بپوشاند و نگذارند صدای این انقلاب به گوش جهانیان برسد اما با توجه به وجود فضای مجازی و رسانه ها آرام آرام حصارها شکسته شد و امروز شاهد مقاومت و ایستادگی مردم حتی در قلب امریکا و اروپا هستیم.

وی ادامه داد: امروز مردم امریکا و اروپا از زورگویی ، نابسامانی ، تبعیض و بی عدالتی خسته شده اند لذا جنبشی به نام وال استریت شکل گرفت و در واقع این جنبش ادامه موج بیداری است که در کشورهای اسلامی خاورمیانه ایجاد شده و صدای آن را مردم امریکا و اروپا شنیدند.

وی افزود: بنابراین تحولاتی که در کشورهای اروپایی و امریکا پیش آمده، تصادفی و اتفاقی نبوده بلکه نشانه بیداری و آگاهی مردم این کشورهاست که نسبت به توزیع ناعادلانه امکانات و ثروت و فاصله طبقاتی اعتراض دارند.

جنبش وال استریت یک جنبش مردمی است که در 17 سپتامبر 2011 در میدان آزادی منتهن نیویورک شکل گرفت و بتدریج به حدود یکصد شهر آمریکا و بیش از یک هزار و 500 شهر در سراسر دنیا کشیده شد.

هدف از این جنبش مقابله با نظام بانکداری و سرمایه داری و پایان دادن به فساد مالی و بی عدالتی است. در حقیقت؛ جنبش وال استریت به دنبال فروپاشی نظام اقتصادی مبتنی بر سرمایه داری است که بزرگترین رکود اقتصادی را تا بحال ایجاد کرده است.

این جنبش الهام گرفته از انقلاب مردم مصر و تونس و اعتراضات مردمی در اسپانیا، یونان، ایتالیا و انگلیس است و هدف از آن افشای نقش نئولیبرالیسم و بهره کشی اقلیت یک درصد از جوامع بشری و در دست گرفتن سکان اقتصاد جهانی است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد