بررسی مقام انسانی زن از نظرقـــرآ ن

مطهری یکی از معماران نظام جمهوری اسلامی بود و یکی از کسانی بود که طرح اصلی نظام اسلامی با مغز قوی و دل آگاه او و  وهوشمندی علمی او شکل گرفت. لذا وجود مطهری یک وجودمستمراست.

                                                                                                                             مقام معظــــــــــم رهبری

اسلام زن راچگونه موجودی می داند؟آیا ازنظر شرافت وحیثیت انسانی ،اورا برابر با مرد می داند؟یا اورا جنس پست تر می داند؟

اگربخواهیم بدانیم نظرقرآن درباره خلقت زن ومرد چیست ، لازم است به مسئله سرشت زن ومرد توجه کنیم قرآن نیز دراین موضوع سکوت نکرده است باید ببینیم قرآن زن ومرد رایک سرشتی می داند یا دو سرشتی قرآن با کمال صراحت درآیات متعددی می فرماید که زنان رااز جنس مردان واز سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده ایم قرآن درباره آدم اول می گوید «همه شما رااز یک پدر آفریدیم وجفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم» ( سوره نساء آیه ) 

درباره آدمیان می گوید: خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید.

                                                                                        «سوره نسا ، نحل ،  روم»

درقران ازآنچه در بعضی از کتب مذهبی هست که زن از مایه ای پست تر از مایه مرد آفریده شده ویا اینکه به زن جنبه طفیلی وچپی داده اندوگفته اند که همسر  آدم اول از عصونی از اعضای طرف چپ او آفریده شده اثر وخبری نیست .

از نظریات تحقیر امیزی که در گذشته وجود داشته و درادبیات جهان اثار نا مطلوبی بجا گذاشته است،این است که زن عنصر گناه است ،از وجود زن شرر ووسوسه بر می خیزد زن شیطان کوچک است .

قران کریم با این افکار رایج آن عصر وزمان که هنوز هم در گوشه و کنار جهان  بقایائی دارد سخت به مبارزه پرداخته وجنس زن را از این اتهام که عنصر وسوسه وگناه وشیطان کوچک است مبرّ ا کرد .

یکی دیگر از آن نظریات تحقیر آمیز این است که سهم زن را در تولید فرزند بسیار ناچیز می دانستند . اعراب جاهلیت و بعضی از ملل دیگر مادر را فقط به منزله ی ظرفی می دانسته اند که نطفه ی مرد را – که بذر اصلی فرزند است- در داخل خود نگه می دارد و رشد می دهد.در قرآن ضمن آیاتی که می گوید شما را از مرد وزن آفریدیم وبرخی دیگر که در تفاسیر توضیح داده شده است ، به این طرز تفکر خاتمه داده شده است.

قرآن در آیات تصریح کرده است که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست به ایمان و عمل مربوط است خواه از طرف زن باشد و یا از طرف مرد.

قرآن در کنارهر مرد بزرگ و قدیسی از یک زن بزرگ و قدیسه یا د کرده است .از همسران آدم و ابراهیم واز مادران موسی و عیسی در نهایت تجلیل یاد کرده است.

اگر همسران نوح و لوط را به عنوان زنانی ناشایسته برای شوهرانشان ذکر میکنداز زن فرعون نیز به عنوان زن بزرگی که گرفتار مرد پلیدی  بوده است  غفلت نکرده است.  گویی قرآن خواسته در داستانهای خود  توازن را حفظ کند و قهرمانان داستانها  را منحصر به مردان  ننما ید.

 قرآن  درباره مریم ، مادر عیسی می گوید: کار او به آنجا کشیده بود که در محراب عبادت همواره ملائکه  با سخن می گفتند و گفت و شنود می کردند، از غیب برای او روزی می رسید، کارش از لحاظ معنوی آنقدر بالا گرفته بود  که پیغمبرزمانش را در حیرت فرو برده بود. او را پشت سر گذاشته بود، زکریا در مقابل مریم  مات و مبهوت مانده بود.

 در تاریخ خود اسلام  زنان قدیسه و عالی قدر  فراوانند، کمتر مردی است که به پایه خدیجه برسد.

 و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پایه حضرت زهرا (س) نمی رسد. 

حضرت زهرا بر فرزندان خود که امامند وبر پیغمبران غیر از خاتم الانبیا برتری دارد. اسلام در سیر مِنَ الخَلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست تفاوتی که در این زمینه قائل است در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسئولیت پیغامبری است که مرد را برای این کار مناسبتر دانسته است. یکی دیگر از نظریات تحقیر آمیزی که نسبت به زن و جود داشته ، مربوط است به ریاضیت جنسی و تقدس تجرد و غروبت ، چنانکه در برخی آیینها رابطه جنسی ذاتا پلید است ، به عقیده پیروان آن آیینها تنها کسانی به مقامات معنوی نایل می گردند. که همه عمر مجرد زیست کرده باشند. اسلام با این خرافه سخت نبرد کرد، ازدواج را مقدس تجرد را پلید شمرد. اسلام دوست داشتن زن را جز اخلاق انبیا معرفی کردو گفت:" من اخلاق النبیا حب النساء" پیغمبر اکرم می فرمود: من به سه چیز علاقه دارم. بوی خوش ،زن، نماز. برتراندراسل می گوید: در همه آیینها نوعی بدبینی به علاقه جنسی یافت می شود ا گردر اسلام از نظر مصالح اجتماعی حدود و مقرراتی برای این علاقه وضع کرده اما هرگز آن را پلید نشمرد. از دیگر نظریات تحقیر آمیزی که درباره زن وجود داشته این است که می گفته اند زن مقدمه وجود مرد است و برای مرد آفریده شده . اسلام هرگز چنین سخنی ندارد. اسلام اصل علت نهایی را در کمال صراحت بیان می کند و می گوید زمین و آسما ن ، ابرو باد، گیا ه و حیوان، همه و همه برای انسان آفریده شده اند اما هرگز نمی گوید زن برای مرد آفریده شده است، اسلام می گوید هر یک از زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده اند " هن لباس لکم و انتم لباس لهن" « بقره 187» زنان زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آنها وجود زن برای مرد خیر است، مایه سکونت و آرامش دل اوست. *** از آنچه گفته شد معلوم شد اسلام از نظر فکر فلسفی و از نظر تفسیر خلقت ، نظر تحقیر آمیزی نسبت به زن نداشته است.بلکه آن نظریات را مردود شناخته شده است.  

«مطهری» که در طهارت روح وقوّت ایمان وقدرت بیان کم نظیر بود، رفت وبه ملآ اعلی پیوست ، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی وفلسفیش نمی رود.  

فرازی از پیام امام خمینی«ره» به مناسبت شهادت استاد مطهری  

 

 

برگرفته از کتاب حقوق زن در اسلام از استاد مطهری